I helgen har det varit flera incidenter där paddlare blivit av med sina kajaker. Polisen har också hittat en fullpackad kajak utan kontaktdetaljer och letar nu efter ägaren. Namn och två telefonnummer i sittbrunnen kan hjälpa till att rädda ditt liv.
Det är praktiskt att namnmärka sin kajak. Dels blir den lättare att känna igen på kajakträffar, dels kan det underlätta igenkänning vid stöld. Viktigaste anledningen är såklart ifall paddlaren och kajaken skiljs åt. En namnmärkning kan öka chanserna att få tillbaka kajaken, särskilt om vädret eller havsströmmarna fört kajaken till Åland, Danmark, eller Norge.
Olika exempel på namnmärkning
- Många väljer dekorativa namnmärkningar på utsidan skrovet, nära sittbrunnen. De använder då samma typ av självhäftande text som fritidsbåtar har för sina individuella namn. Texten beställs från tryckerifirmor och levereras på en komplett remsa och gnuggas sedan fast på ett rengjort skrov. Den går att ta bort.
- Andra använder insidan av sittbrunnsväggen. Några skriver namn och stad direkt på skrovet, andra skriver namn och mobilnummer på en klisteretikett. Då är ägarbyte lättare. Räkna med att behöva förnya etiketten ibland.
- Själv har jag valt ett självhäftande visitkort från Vistaprint och klistrat fast det på insidan sittbrunnsväggen.
- En söt och vädersäker lösning är att tillverka en träplakett och fästa den nära aktern där den är minst utsatt för däcksslitage och är ur vägen.
ICE – in case of emergency
Det kan också vara smart att ange sin akutkontakt på namnmärkningen. Väldigt värdefullt om du hittas medvetslös eller skadad. Har din kajak slitit sig vintertid och du simmat iland på en kobbe utan fungerande mobiltelefon kan en angiven ICE-kontakt rädda ditt liv … om personen fått veta din rutt. Då kan Sjöräddningen/polisen snabbare hitta dig.
Hur blir man av med kajaken?
En uppenbar orsak är kapsejsning. Försök att alltid ha en hand på sittbrunnssargen när du tar dig ur sittbrunnen, så att kajaken inte ger sig av från dig. Har du leash på paddeln så släpp hellre paddeln och fokusera på kajaken. Försöker du ”ha koppel på” kajaken via leashen kan leashen/gummicorden i värsta fall gå av. Det har jag upplevt och en tom kajak förflyttar sig ruggigt snabbt på havsytan.
Det finns också flera exempel på kajaker som flutit iväg från sin landstigningsplats i skärgården. Ett stort svall, en vindkantring eller ett högre tidvatten än paddlaren räknat med under natten kan alla orsaka att kajaken ger sig av. Sommaren 2011 slet sig en surfski från sitt fotkoppel och avverkade många mil innan den återfanns cirka en vecka senare.