Tips på hur du får upp kajaken på biltaket om du är själv. Utan att repa bilen.
För att själv få upp kajaken på bilen gäller det att kunna stödja ena änden av kajaken mot bilen, utan att klämma/repa delar som antenn, lack och sidospegel. Alltså måste du hitta på ett sätt att kunna ”hålla” kajaken på bilen medan du placerar den andra änden av kajaken i hållaren. Visserligen kan du låta ena änden av kajaken släpa i marken, men då blir den repig. Vind kan också göra lastningen svårare.
Har du vertikala rör som transportmetod handlar det nog mest om att vara stark nog att lyfta / skjuta kajaken på plats utan att vinkeln påverkar någon bildel. (Fast det kan vara tungt ändå). Har du däremot Thules kajakhållare behöver du lyfta kajaken på plats. Gummihållarna har inget glid.
Elfa-rör
En billig variant som funkar på bilar med tackräcke av fyrkantsrör: Ta en bit elfa väggskena och sätt fast en hyllplanskonsol från Elfa ytterst på röret. Vaddera röret efter behag, och silvertejpa konsolen. Ta bort ytterploppen på takräcket, sätt i elfaröret med konsolen pekande uppåt, så att röret sticker ut utanför bilen. Lasta upp aktern på kajaken så den vilar på elfaröret, lyft kajakfören på plats i stöden. Säkra vid behov. Gå till elfaröret och lyft in aktern på plats i stöden.
Förslagsvis sätter du elfaröret på det aktre takräcket så slipper du vara nära sidospegeln när du ska pricka in elfa-platsen. Vaddering för plaströr, som finns hos rörmokaren, är ofta bra vaddering. Vissa takräcken har perfekt diameter för elfa-röret, så det inte kan ramla ut. Ta en titt på ditt takräcke.
Rullstav med plaströr
Dr Kajak har också kommit på en fiffig lösning. Han surrar en rullstav längs med bilen, intill kajakhållarna. Utanpå staven sitter ett plaströr som erbjuder glid för kajaken. Aktern lyfts upp på staven, glider och måttas in i hållaren. Sedan lyfts fören på plats.
Filt och liggunderlag
När jag hade min gamla bil, en Sedan från 1995 använde jag bilen som pålastningshjälp. Ett liggunderlag på marken och på bagageluckan fick fungera som glidbana för kajaken. På aktre hållarparet (Thule) låg en fleecefilt för att få glid. Sen gällde det att ta i och få upp kajaken en bit. Sen ställde jag mig på baksätets dörrtröskel och drog upp resten av kajaken. Därefter kom det bökiga, att få ut filten. Ett tidsödande lastningssätt och bra muskelträning! Att lyckas få upp 28 kg kajak själv på det sättet var bra jobbat.
Tillverkade system
Det finns också tillverkade system för ensamlastning, bland annat av Thule. De är dyrare och fungerar olika bra. Läs Dr Kajaks recension av dem.